az új digitális jolly joker?

QR kód

Abban manapság mindannyian egyetérthetünk, hogy fizetni sokféleképpen lehet: fizethetünk egy szolgáltatásért, vagy vásárlásért az üzletben, vagy a megrendelést hozó futárnál készpénzzel és bankkártyával. Kiválthatjuk a bankkártyát okostelefonnal, ilyenkor nem a bankkártyát, hanem a telefont közelítjük az eladó POS termináljához, de létezik átutalás, csekkbefizető automata, alternatív fizetési alkalmazások és még sorolhatnánk!

A közüzemi számláinkat is befizethetjük átutalással, vagy a számlán, illetve a kapott csekken lévő QR kódot leolvasva az okostelefon segítségével.

Egyes boltokban a pénztárnál találkozhatunk olyan megoldással is, amikor az pénztárgép nemcsak a fizetendő összeget jeleníti meg, hanem ezzel párhuzamosan a fizetési tranzakcióról generált egyedi QR kódot is, amelyet okostelefon kamerájával leolvasva elektronikus formában egyenlíthetjük ki a vásárlás végösszegét.

A felhasználók egyöntetűen állítják, hogy a QR kód használata kényelmes, mivel a banki, vagy egyéb fizetési (például az iCsekk) alkalmazással csak beolvassuk: nem kell semmit gépelni, nincs elírás, az adatok automatikusan kerülnek kitöltésre. A részleteket gyorsan átnézzük, jóváhagyjuk és indul a tranzakció!

Nem elhanyagolhatón tényező az idő: Magyarországon a QR kódos fizetéshez kapcsolódó Azonnali Fizetési Rendszer keretében egyedi belföldi forintátutalásaink 5 másodpercen belül célba érnek!

De mit kell tudnunk a QR kódról, honnan is ered és miért így hívják? A QR kód elnevezése a Quick Response (gyors válasz) kifejezés rövidítéséből származik: 1994-ben Japánban fejlesztették ki, és a felhasználása egyre szélesebb körben terjed. Sok fajtája létezik, méretétől függően több, vagy kevesebb információt hordozhat: fizetési folyamatnál a számlákon lévő kód esetén az utalandó összeget bankszámlaszámát, a címzett nevét és a megjegyzésrovat információit is tartalmazza.

A szabványos kód generálására sem bonyolult, mivel számos ingyenes alkalmazás áll rendelkezésünkre, ha ilyen kódot szeretnénk létrehozni.

Mivel a QR kódos fizetéshez kapcsolódó üzemeltetési és beruházási költségek jellemzően elmaradnak a bankkártyás fizetés költségeitől, viszont ahhoz hasonlóan biztonságos fizetési megoldás, ezért folyamatosan növekő és egyre szélesebb körű elterjedéssel számolhatunk.  Egy friss, európai kutatás szerint az okostelefonnal rendelkezők 86,6%-a használt már QR kódot, az összes fogyasztói tranzakció 4%-a zajlik így![1]

Nemcsak a fizetéshez alkalmas tehát ez a megoldás, hanem felhasználási lehetőségeinek tárháza szinte végtelen: létesítményeken, weboldalakon elhelyezve rengeteg információt hordozhat kényelmesen, azonnal megjelenítve a kapcsolódó weboldalt, jegyképet, térképet.

Sőt, a klasszikus QR kódnak egy kicsit módosított változatát, az aztec kódot alkalmazza például a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által fejlesztett Közlekedési Mobiljegy szolgáltatás országosan a járművek, illetve a budapesti metro megállóhelyek azonosítására és a jegyek érvényesítésére. Utazás közben, amikor a jegyellenőr ellenőrzést végez, a jegyhez, vagy bérlethez tartozó aztec kód segítségével egy okoseszközzel pillanatok alatt ellenőrzi az utazás jogszerűségét. A szolgáltatás három éve indult, mára csak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül több, mint 6 millió felhasználó találkozhatott ezekkel a kódokkal! Az utasok hamar hozzászoktak a kódok használatához, hiszen egyszerű, gyors, biztonságos, nem igényel fizikai, vagy egyéb hordozóeszközt, elegendő a megfelelő alkalmazás telepítése.

A használathoz kapcsolódó kényelmi funkciókon kívül szolgálhat a QR kód marketing célokat is: elnavigálhatjuk a felhasználót, ügyfelet, leendő vásárlót bármely weboldalra, ahol számukra hasznos, informatív, vagy éppen figyelemfelkeltő információt közölhetünk, sőt akár törzsvásárlói pontokat is gyűjthet egy egyszerű szkenneléssel!

Források:

https://mobilfizeto.hu/qr-kod/

https://4spend.com/szolgaltatas/azonnali-fizetes-qr-kod/

http://diakro.hu/azonnali-fizetes-qr-koddal-784/

https://ecommerce.hu/azonnali-fizetes-kisokos/

https://scanova.io/blog/qr-code-statistics/

ÜZENJEN NEKÜNK

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram