Vajon használható-e a rohamosan terjedő chatbot egyszerű kérdés-feleleteken kívül másra is? Ezt a kérdést jártuk körbe, iparági megszorítások nélkül, a legújabb trendeket figyelembe véve. Alapvető, hogy manapság a hagyományos Meta, Insta, Twitter kommunikációban a rajongói oldalak tartalmát és üzeneteit maga a márka felügyeli és a párbeszéd alapvetően a márkaüzenetekre épül, míg a márkák Messenger kommunikációjában a fogyasztó, a rajongó kezdeményezi a beszélgetést.
Mert praktikus kérdései vannak, amikre a leggyorsabb és legegyszerűbb módon szeret választ kapni - például hol van az Allee üzletház, vagy egy cukrászda, Burger King a közelben.
Alapvetően két fő típusa van: az előre programozott és egy, a mesterséges tanulási folyamatokkal felvértezett – ez utóbbiak kevésbé elterjedtek, de használatuk közben a felhasználó sokszor észre sem veszi, hogy valójában nem egy valós személlyel kommunikál, mert ezek verbális képességei megtévesztésig hasonlít a humán kommunikációra.
A chatbot a fent felsorolt gyakori, rendszeresen érkező kérdések esetében tud automatikusan választ adni, és fejlettebb változatai sokkal többre képesek, mint a fenti kérdések megválaszolása, át tudja terelni az érdeklődőt másik oldalra, szorosan segít az értékesítési folyamatok támogatásában.
„A Skyscanner repjegykereső például pár kattintás és pár szó begépelése után már küldi is nekünk a lehetséges utazásokat. Csak megadjuk neki, hogy hova utaznánk és mikor, engedélyezzük a lokációnk lekérését az induló állomás meghatározásához, és már sorakoznak is az ajánlatok. A Facebook Messenger kényelmes, jól megszokott keretei között.” A technológia meglehetősen új, együtt fejlődik a mesterséges intelligencia fejlesztéseivel. A közeljövőben várhatóan ugrásszerűen kiszélesedik az alkalmazhatósági köre, és ezáltal a társadalmi elfogadottsága is.
Chatbotok igazából már több évtizede léteznek, viszont a bennük rejlő lehetőségek kiaknázása eddig a vállalkozások részéről elmaradt. A megoldás lényege, hogy képes az emberi beszélgetés szimulálására, mondhatni „gondolkodik”. Egy fejlett szoftver, amely az emberi kommunikációhoz leghasonlóbb beszélgetésre képes. Egy időben korlátlan számú párbeszédet képes bonyolítani.
A Chatbot egy új irány a felhasználók számára, amely kapcsolatot teremt az online világgal. Sokan az alkalmazásokhoz hasonlítják, de a chatbot több mint előre programozott sorok összessége. Az alkalmazásokra jellemző, hogy egy előre tervezett minta szerint kommunikálnak.
Emberekkel tudnak beszélgetni, bár igaz korlátozottabban, mint amikor élő személyek kommunikálnak egymással: ezen irányba még van fejlődési lehetőség, amellyel tökéletesre kell csiszolni. Előnye, hogy a hét minden egyes napján 0-24 órában állnak az emberek rendelkezésére.
Gyorsan reagálnak, mondhatni gyorsabban, ahogy egy valós személy képes rá. A chatbot már képes arra, hogy az emberi munkaerőt bizonyos feladatokban kiváltsa. Gyors, hatékony, másodpercek töredéke alatt képes kérdéseket megválaszolni, nagy segítség egy ügyfélszolgálati tevékenységet ellátó vállalat munkája során. Nem utolsó sorban, hatékonysága mellett jóval olcsóbb is az élő munkaerő alkalmazásánál.
Típusai
Ahogy korábban röviden utaltunk rá, a chatbotoknak két alapvető típusát különböztetjük meg. Van előre programozott (Scripted), illetve az intelligens. Az előre megírt típusú chatbotokkal folytatott beszélgetések, csak az előre meghatározott módon és irányokba tudnak zajlani. Minden felmerülő kérdésre, egy előre beprogramozott választ kapunk. Ettől a chatbot semmiképpen nem tud eltérni. Ez a legegyszerűbb típusa a chatbotoknak. A mesterséges intelligencia által a felhasználók sokkal egyszerűbb és ugyanakkor rugalmasabb válaszokat kapnak az általuk feltett kérdésekre, amelyből a chatbot is tanul és továbbfejleszti magát, a kontaktus közben megszerezett tapasztalatát pedig a továbbiakban felhasználja. Az egyszerűbb chatbot kizárólag válaszokat ad, az összetettebb kérdéseket, kétértelműen feltett kérdéseket nem érti meg.
Sokan azt gondolják, hogy a chatbotot alkalmazásának területei korlátozottak, viszont a mai online világ ezt cáfolja. Területek színes tárháza tárul elénk, ha kicsit jobban bepillantunk a színfalak mögé. Sokféle területen lehet alkalmazni, párat említve:
A vásárlók előnyben részesítik a vállalkozókkal történő kapcsolatfelvétel során a chat-et – derült ki a Facebook/Meta egy felméréséből:
A lehetőség tehát adott, tekintet nélkül a megvalósítás módjára, rajtunk múlik, mennyire vagyunk képesek élni a technológia által nyújtott előnyökkel!